Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Tapahtumat 2015

Pietarin matka 13.-15.11.2015Katso matkakertomus ja kuvia!

Muroleen- Teiskon Eläkeläiset ja Kaanaan Kyläyhdistys käännätti kelloja talviaikaan la 24.10. Viihdyttäjänä Lulu Tanhuanpää. Bingoakin pelattiin.

Talkoilimme Kaanaan koulua talvikuntoon pe 30.10. Poltettiin risuja, siistitiin pihaa, ja huollettiin sauna sekä juhlateltat.

Kaanaan Kyläyhdistyksen syysretki sunnuntaina 27.9. Soljasten suoalueelle Seitsemiseen:

Syyskuinen päivä aukeni lähes pilvettömältä taivaalta, mutta melko kirpeänä: vain muutama aste lämmintä.
Eväät reppuun ja menoksi. Kokoonnuimme tuttuun tapaan Kaanaan koululle, 13 hengen joukolla.

Oppaamme Maikku oli valinnut tällä kertaa kohteeksi Soljasten suoalueen Seisemisestä, johon saavuimme Mannisen pikkubussin kyydillä nopeasti. Perillä kiersimme ensiksi saari-Soljasen, joka oli noin pari kilometriä pitkä ympyräreitti. Sytyttelimme nuotion ja evästelimme. Evästelyn lomassa yritimme selviytyä Maikun laatimasta visaisesta tietotehtävästä. Kysymyksessä oli luontoon liittyviä tunnistustehtäviä. Hyvin tasapäisesti siitä selvisimme kolmen joukkueen voimin. Palkinnotkin maistuivat suussa.

Lähdimme vielä reippailemaan Jaulin kämpälle, joka sijaitsi kahden kilometrin päässä. Kämppä oli muuttanut muotoaan ja saanut lisää rakennuksia ympärilleen. Nykyisin yksityisessä omistuksessa oleva vuokrakämppä moninaisilla "mukavuuksilla".
Palattuamme keittelimme nokipannukahvit ja napostelimme viimeiset eväämme.

Paluu koululle tapahtui täsmällisesti klo 16.01. Tunnelma oli mukava ja leppoisa. Suuret kiitokset vielä kerran retkioppaallemme Maikulle. Paluumatkalla kerkisimme miettiä jo vähän seuraavankin retken kohdetta.

Kaanaan kyläyhdistys talkoili Kardaanikunkussa viidenkymmenen talkoolaisen voimin. Suuret kiitokset jo etukäteen kaikille mukaana olleille.

Matka Valkeakosken kesäteatteriin to 6.8.  Näytelmänä Pekka Pääroolissa.

Matka Pyynikin kesäteatteriin pe 3.7. Veera Niemisen romaanin pohjalta dramatisoituun näytelmään Avioliittosimulaattori.

Patikkaretki Seitsemiseen sunnuntaina 24.5. Katso kuvat.

Supermotokilpailut Moottorikeskuksessa 6.6. Kaanaan Kyläyhdistys talkoili kisoissa.

Pirkan pyöräilyssä 7.6. Terälahden juottopisteen hoito.

Vappuetkot! Karaoketanssit la 18.4. klo 19.00 Kaanaan koululla.

Tienvarsien siivous 2.5. Talkoosauna iltapäivällä Kuljun Metsästysseuran majalla.

Pihatalkoot ti 21.4. Kaanaan koululla.

Kellonkääntäjäiset 28.3.2015. Kaanaan koululle kokoontui täällä kertaa kelloja kesäaikaan käännättämään viitisenkymmentä henkeä. Tuttuun tapaan tilaisuus käynnistyi Iloisesti Ikääntyvän lauluryhmän vauhdittamana.

Vaikka kelloja siirretäänkin eteenpäin, uskalsimme täällä Kaanaassa kurkistaa vähän pitemmällekin menneeseen: menimme vanhojen tavaroiden avulla ajassa 1800-luvulle asti.  Esimerkiksi kangaspuiden osa, niinentekolaite, oli vuodelta 1884.

Katsottavana oli myös paljon pieniä käsintehtyjä esineitä: tuohirakenteinen nuuskarasia, pyöränventtiilin säilytysrasia, erilaisia valaisinlaitteita… Joukossa oli hyvin säilynyt paperinarusta tehty mattokin!

Ruokaan liittyvistä välineistä tunnistimme makkarantekosarven, taikinaäyskärin, ruisleivän rei´ityspiikit ja puukorkillisen lasipullon.

Joukkoon mahtui tuttuja ja vähän oudompiakin esineitä, joiden käyttötarkoituksia pohdittiin yhdessä. Yhtään esinettä ei jäänyt tunnistamatta. Kaikista henki vahva käsityön henki ja kestävyys: vuosien käytössä ne ovat säilyneet ihan kelpoisina.

Välillä virkistimme itseämme puffetin antimilla. Arvonnassa palkintoina oli nykypäivän käsityötä ja lähituotteita. Arvontamestarina toimi viimevuotiseen tapaan Kujanpään Arsi. Tanssimusiikista vastasi Duo Raakileet.

Nappulahiihdot 1.3. 2015 Kaanaan koululla.

Mukana myös entiset nappulat! sarjat: 0-12 v., entisille nappuloille miesten ja naisten sarjat. Katso kuvat ja tulokset!

Rakentelimme linnunpönttöjä Kaanaan koululla la 14.2.

Mukaan piti ottaa laudanpätkiä vasara, nauloja ja ruuveja, mutta niitä oli tarjolla myös koululla. Pirkanmaan Lintutieteellisen yhdistyksen Retkikummi Olavi Kalkko kävi opastamassa pönttöasioissa.

Miniristeilylle tammikuun lopussa meitä lähti 31 henkilöä. Lähtö oli todella varhainen ja viimeiset lähtijät liittyivät mukaamme Turusta. Majoittumisen jälkeen riensimme aamupalalle, joka näytti hyvin maistuvan. Sitten olikin päiväunien aika. Virkeimmät lähtivät nauttimaan laivan tarjonnasta.

Maarianhaminan pysähdyksen jälkeen meillä oli vuorossa ruokailu, jota haittasi kohtalainen merenkäynti. Olimme juuri sillä ainoalla avonaisella merialueella ja keinutti aika tavalla. Siitäkin selvittiin ilman isompia ongelmia.

Kokoonnuimme vielä 17.00 kokoustilaan, jossa nautimme ansaitut kuohuviinit ja kävimme läpi tulevan vuoden toimintaa. Kotimatkasää ei ollut paras mahdollinen: räntää rätki kunnolla ja lunta alkoi kertyä ajotielle. Onneksi meillä oli luotettava kuljettaja Anssi Manninen, joka luotsasi porukan kotimaisemiin. Kaanaassa lunta olikin kertynyt jo parikymmentä senttiä. Reissu oli mukava ja kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä. Tästä on mukava ponnistaa tulevan vuoden koitoksiin.

Kulttuurituokiossa Kaanaan koululla ma 12.1. Pirkanmaan Pyörätuolitanssijoiden kouluttaja Jarno Jokela ja tanssija Riikka Keinänen esittivät combitanssia.